Jak radzić sobie z konfliktem w zespole - wskazówki

Jak radzić sobie z konfliktem w zespole?

Jak powszechnie wiadomo, każdy z nas jest inny, ma swoje zdanie, swój punkt widzenia na różne tematy. Żadna filozofia, samo życie. Stąd najczęściej różnica zdań, pomysłów – a stąd najbliżej do konfliktu.

Pracując jako przełożona(-y) zespołu trzeba przywyknąć, że konflikty, problemy w grupie będą się zdarzały. To naturalna kolej rzeczy, zwłaszcza gdy pracujemy wśród ambitnych osób, indywidualistów. Każdy ma odmienne oczekiwania, przyzwyczajenia, itd..

Nie mam złotego środka jak uniknąć problemów, dam Ci za to kilka moich spostrzeżeń i sugestii na ten temat; wiem co u mnie działało i zamierzam się tym dzisiaj z Tobą podzielić. Sprawdź jak radzić sobie z konfliktem w zespole.

Jesteś przełożoną(-nym)? Pracuj nad własnym autorytetem

Nie przestawaj nigdy pracować nad własnym autorytetem. To bardzo istotne w momencie rozwiązywania problemów w zespole. Jako autorytet, przełożona(-y) masz “posłuch” wśród współpracowników. Oni muszą wiedzieć i czuć, że jesteś odpowiednią osobą, na odpowiednim stanowisku. W przeciwnym razie Twoje argumenty i próby załagodzenia lub zażegnania konfliktu spełzną na niczym. Pomyśl w ten sposób, dlaczego słuchamy rad rodziców, dziadków, idoli? – bo uważamy ich za osoby doświadczone, mądre, które swoją radą lub spostrzeżeniami mogą pomóc rozwiązać nasz problem. Ufamy ich wiedzy i doświadczeniu na tyle, że bierzemy pod uwagę i wierzymy w słuszność ich uwag i sugestii.

Bądź obserwatorem

Tak, wiem. Na swoim stanowisku na pewno masz wiele obowiązków i zastanawiasz się skąd wziąć czas na “prowadzenie obserwacji”. Spokojnie, nie chodzi mi o pracę detektywa. Z doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że konflikty rozpoczynają się zwykle gdy ktoś ma “gorszy” dzień, ma doła. Rozmawiaj więc ze swoimi współpracownikami, to Ty znasz ich najlepiej. I dla jasności, nie chodzi mi o poważne rozmowy, tylko takie zwyczajne np. w trakcie parzenia kawy lub herbaty, w kuchni. To pozwoli CI w miarę szybko interweniować i być może uda Ci się w ten sposób uniknąć konfliktów. Nie wiem czy zauważyłaś(-eś) ale ludzie lubią być wysłuchani, nie każdy całkowicie otwiera się w trakcie rozmów, ale wysłuchanie pozwala niektórym oczyścić atmosferę.

Nie oceniaj, nie osądzaj

Gdy już zaistnieje sytuacja konfliktowa w zespole, rozmawiaj z osobami, których to dotyczy. Z początku dobrze jest przeprowadzić rozmowy indywidualne, żeby poznać punkt widzenia każdego współpracownika. Następnie można a nawet należy porozmawiać ze skonfliktowanymi osobami aby wyjaśnić sytuację. W trakcie takiej rozmowy, konfrontacji – jako przełożona(-y) musisz panować nad sytuacją. Nie chodzi bowiem o to, aby jeszcze bardziej skłócić osoby, ale o to żeby znaleźć rozwiązanie problemu, kompromis. W takiej sytuacji dobrze jest przypomnieć za co cenisz danych pracowników, w czym są dobrzy. Nigdy nie oceniaj i nie osądzaj publicznie ich postępowania lub zachowania. Przypomnij cel, który wspólnie macie osiągnąć. Powiedz otwarcie czego wymagasz, jakie są Twoje oczekiwania wobec ich pracy, wywiązywania się z obowiązków, itd.. (w zależności od konkretnej sytuacji).

Doceniaj pracę, zaangażowanie

Wrócę do tego o czym już pisałam, czyli o docenianiu pracy naszych kolegów i koleżanek z zespołu. Pamiętaj, że docenianie pracy, zaangażowania, postawy wobec zespołu, Klienta, itd.. powoduje poprawę samopoczucia, wzrost pewności siebie, wzrost samooceny (zwłaszcza u nieśmiałych osób) co przekłada się na lepszą współpracę w zespole. Szereg badań naukowych potwierdza wzrost zaangażowania, kreatywności, motywacji u osób, których praca, postawa są doceniane przez przełożonego.

Nie unikniesz całkowicie konfliktów jednak mogą być one rzadkością, czego Ci życzę z całego serca.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart
Scroll to Top