konflikt w zespole okiem kierowniczki

Konflikt w zespole

Konflikt w zespole

Jak powszechnie wiadomo, każdy z nas jest inny, ma swoje zdanie, swój punkt widzenia na różne tematy 😉 . Żadna filozofia, samo życie. Stąd najczęściej różnica zdań, pomysłów – a stąd najbliżej do konfliktu.

Pracując jako przełożona(-y) zespołu trzeba przywyknąć, że konflikty, problemy w grupie będą się zdarzały. To naturalna kolej rzeczy, zwłaszcza gdy pracujemy wśród ambitnych osób, indywidualistów :). Każdy ma odmienne oczekiwania, przyzwyczajenia, itd..

Nie mam złotego środka jak uniknąć problemów, dam Ci za to kilka moich spostrzeżeń i sugestii na ten temat; wiem co u mnie działało i zamierzam się tym dzisiaj z Tobą podzielić.

Jesteś przełożoną(-nym)? Pracuj nad własnym autorytetem

Nie przestawaj nigdy pracować nad własnym autorytetem. To bardzo istotne w momencie rozwiązywania problemów w zespole. Jako autorytet, przełożona(-y) masz “posłuch” wśród współpracowników. Oni muszą wiedzieć i czuć, że jesteś odpowiednią osobą, na odpowiednim stanowisku. W przeciwnym razie Twoje argumenty i próby załagodzenia lub zażegnania konfliktu spełzną na niczym. Pomyśl w ten sposób, dlaczego słuchamy rad rodziców, dziadków, idoli?  – bo uważamy ich za osoby doświadczone, mądre, które swoją radą lub spostrzeżeniami mogą pomóc rozwiązać nasz problem. Ufamy ich wiedzy i doświadczeniu na tyle, że bierzemy pod uwagę i wierzymy w słuszność ich uwag i sugestii.

 

Bądź obserwatorem

Tak, wiem. Na swoim stanowisku na pewno masz wiele obowiązków i zastanawiasz się skąd wziąć czas na “prowadzenie obserwacji” ;). Spokojnie, nie chodzi mi o pracę detektywa. Z doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że konflikty rozpoczynają się zwykle gdy ktoś ma “gorszy” dzień, ma doła. Rozmawiaj więc ze swoimi współpracownikami, to Ty znasz ich najlepiej. I dla jasności, nie chodzi mi o poważne rozmowy, tylko takie zwyczajne np. w trakcie parzenia kawy lub herbaty, w kuchni. To pozwoli CI w miarę szybko interweniować i być może uda Ci się w ten sposób uniknąć konfliktów. Nie wiem czy zauważyłaś(-eś) ale ludzie lubią być wysłuchani, nie każdy całkowicie otwiera się w trakcie rozmów, ale wysłuchanie pozwala niektórym oczyścić atmosferę.

Nie oceniaj, nie osądzaj

Gdy już zaistnieje sytuacja konfliktowa w zespole, rozmawiaj z osobami, których to dotyczy. Z początku dobrze jest przeprowadzić rozmowy indywidualne, żeby poznać punkt widzenia każdego współpracownika. Następnie można a nawet należy porozmawiać ze skonfliktowanymi osobami aby wyjaśnić sytuację. W trakcie takiej rozmowy, konfrontacji – jako przełożona(-y) musisz panować nad sytuacją :). Nie chodzi bowiem o to, aby jeszcze bardziej skłócić osoby, ale o to żeby znaleźć rozwiązanie problemu, kompromis. W takiej sytuacji dobrze jest przypomnieć za co cenisz danych pracowników, w czym są dobrzy. Nigdy nie oceniaj i nie osądzaj publicznie ich postępowania lub zachowania. Przypomnij cel, który wspólnie macie osiągnąć. Powiedz otwarcie czego wymagasz, jakie są Twoje oczekiwania wobec ich pracy, wywiązywania się z obowiązków, itd.. (w zależności od konkretnej sytuacji).

Doceniaj pracę, zaangażowanie

Wrócę do tego o czym już pisałam, czyli o docenianiu pracy naszych kolegów i koleżanek z zespołu. Pamiętaj, że docenianie pracy, zaangażowania, postawy wobec zespołu, Klienta, itd.. powoduje poprawę samopoczucia, wzrost pewności siebie, wzrost samooceny (zwłaszcza u nieśmiałych osób) co przekłada się na lepszą współpracę w zespole. Szereg badań naukowych potwierdza wzrost zaangażowania, kreatywności, motywacji u osób, których praca, postawa są doceniane przez przełożonego.

Nie unikniesz całkowicie konfliktów jednak mogą być one rzadkością, czego Ci życzę z całego serca.

Ola

Posted in kierowanie zespołem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *