plan b zarzadzanie kryzysowe okiem kierowniczki

Katastrofa w pracy?! A gdzie Twój plan B?

Wyobraź sobie, że któregoś dnia przychodzisz do pracy a tam nie ma prądu, nic nie działa. Dzwonisz do zakładu energetycznego i słyszysz, że w wyniku prac budowlanych lub wichury nastąpiło uszkodzenie linii energetycznych i nieznana jest data przywrócenia zasilania.

Co robisz? Biegasz w popłochu, szybko szukając rozwiązania albo wyciągasz swój PLAN B, w którym, czarno na białym, masz rozpisane konkretne działania.

Spokojnie informujesz pracowników jak będzie wyglądała ich praca ze względu na zaistniałą sytuację i działasz.

Niemożliwe? Wszystko jest możliwe.

Wiem to z doświadczenia.

Wiesz jakie są plusy organizacji pracy korporacji?

To, że mają procedury i plany “awaryjne” na wiele niespodziewanych sytuacji jest to tak zwane zarządzanie kryzysowe. Możesz się śmiać, ale jak mówi staropolskie przysłowie ”przezorny zawsze ubezpieczony”.

Nie bój się, nie mam zamiaru przekonywać Cię tutaj, abyś swoją firmę czy dział zamieniła w mini -korporację, raczej chodzi o uświadomienie Ci tego, że niespodziewane sytuacje się zdarzają, ale to nie koniec świata; na niektóre z nich możemy się przygotować.

Pomyśl o zagrożeniach

Zastanów się, które sytuacje mogłyby sprawić, że Ty lub Twoja firma tracisz pieniądze, nie wywiązujesz się z zadania, tracisz kontrahentów, itd… Takie sytuacje wydają Ci się abstrakcyjne bądź absurdalne. Uwierz mi, wszystko może się zdarzyć.

Weźmy na przykład Twój wyjazd na wakacje, szkolenie zagraniczne lub jakąkolwiek nieobecność, gdzie zasięg jest ograniczony, brak dostępu do internetu. Czy w razie sytuacji kryzysowej Twój zespół wie co ma robić, jak postępować (bez konieczności/możliwości kontaktu z Tobą)?

Procedury

Do tego służą PROCEDURY. Być może są nudne, trzeba poświęcić czas, aby je przygotować, ale w zamian za to przynoszą niewymierne korzyści i oszczędzają nerwy w momencie sytuacji kryzysowej. Jak również mogą Ci służyć w trakcie nieobecności lub sytuacji gdzie nie masz czasu i ktoś inny może wykonać bądź nadzorować jakieś działanie. (masz wtedy 100% pewność, że zostanie to wykonane po “Twojemu”)

Oczywiście nie jesteś w stanie przygotować procedur na każdą ewentualność, chodzi raczej o sytuacje, które mają duży wpływ na Twoją pracę.

Odpowiedz na pytania

Ciągle wydaje Ci się, że ten artykuł Ciebie nie dotyczy?, że nie ma takich sytuacji, które spowodują problemy (nazwijmy to ogólnie) w Twojej firmie?

W takim razie spróbuj odpowiedzieć sobie na pytania co zrobisz lub jak zareagujesz, gdy w Twojej pracy:

  • braknie prądu, dłużej niż na kilka godzin, dni np. z powodu jakiegoś uszkodzenia lub przyłącza budynku?
  • pojawią się problemy telekomunikacyjne (uszkodzenie linii telefonicznej, kilkugodzinny brak dostępu do internetu)?
  • “będą szaleć” choroby pracowników – okres wzmożonych chorób lub epidemia?
  • nastąpi planowana lub nie, ewakuacja budynku?

Sytuacje niemożliwe, niestety nieraz stają się rzeczywistością i co wtedy począć?

Gdy zdarzenie jest nagłe, tracimy mnóstwo czasu i energii (nie wspominając już o nerwach) na szukanie rozwiązań.

Plan B, plan awaryjny

A gdyby tak mieć plan awaryjny, plan B na niektóre zdarzenia?!

Nie mamy wpływu na to co jest od nas niezależne. Zdaję sobie również sprawę z tego, że nie możemy się przygotować na wszystkie ewentualności.

Przemyśl, które sytuacje mogą sprawić, że Twoja firma lub Twój dział (wykaż się proaktywnością i zyskaj plusy u przełożonego) ucierpią i poszukaj rozwiązań; ewentualnie przygotuj procedury (w formie pisemnej) i przekaż je osobie, która Cię zastępuje w trakcie Twojej nieobecności. W ten sposób unikniesz nerwów i niepotrzebnego stresu gdy będziesz daleko.

Znajdź rozwiązania

Rozwiązań jest mnóstwo, uwierz mi, że z każdej sytuacji można na spokojnie wybrnąć bez szczególnych strat, jeśli na spokojnie przeanalizujesz sobie wszystkie dostępne opcje.

W obliczu sytuacji kryzysowej, z reguły, bierzemy pierwsze lepsze rozwiązanie, a potem żałujemy, że nie mieliśmy więcej czasu, bo być może byłoby taniej, szybciej, itd.

Pomyśl nad ewentualnymi rozwiązaniami zawczasu, tym samym wybierając rozwiązanie na miarę Twoich potrzeb. Rozważ opcje i dopasuj je do Twoich możliwości i oczekiwań. Każdy moment jest dobry, aby się przygotować.

  • sprawdź oferty operatorów w zakresie internetu bezprzewodowego (mobilnego), telefonu komórkowego – innego operatora niż Twój główny
  • rozważ opcję zakupu zapasowego łącza internetowego u innego operatora
  • agregat prądotwórczy- przejrzyj dostępne oferty w wynajmu w Twojej okolicy
  • rozważ opcję pracy zdalnej – jeśli to opcja dla Ciebie dowiedz się czy pracownicy mają komputer, dostęp do internetu i czy zgodzą się w wyjątkowej sytuacji go wykorzystać – jeśli nie zastanów się nad zakupem dodatkowego laptopa, dostosowaniem sprzętu (oprogramowania) na Twoje potrzeby, itd..
  • rozważ zlecenie pracy osobom z zewnątrz

Tak naprawdę, wszystko zależy od Ciebie.

Jeśli żadna z powyższych sytuacji nie zagraża Twojemu biznesowi to gratuluję!

Mam nadzieję, że ten artykuł, choć w małym stopniu uświadomił Ci, że warto być przygotowanym na sytuację z pozoru rzadkie bądź niemożliwe.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart
Scroll to Top