jak zbudowac idealny zespol -okiem kierowniczki

Idealny zespół – jak go zbudować?

Chcesz zbudować idealny zespół?

Czy zadajesz sobie pytanie jak zbudować idealny zespół, w którym będziesz czuć wsparcie i będziesz wspierać oraz osiągniesz sukces?

Odpowiedź jest zadziwiająco prosta :). Zbierz grupę przyjaciół i do roboty! Serio. Amerykańscy badacze odkryli, że zespoły, które oparte są na relacjach przyjacielskich pracują bardziej efektywnie i wydajnie. Dlaczego tak się dzieje? Przyjaciele znają swoje słabe i mocne strony. Dzięki temu planują działania i pracę pod swoje kompetencje. Wykorzystaj tą wiedzę w praktyce! Jeśli chcesz zbudować zespół idealny, zaprzyjaźnij się z współpracownikami. Pracować w gronie przyjaciół byłoby wspaniale, nieprawdaż?

Wróć  jednak do rzeczywistości. Takie rozwiązania zdarzają nam się niezmiernie rzadko. Co zrobić w wypadku, gdy nie masz aż tyle szczęścia?

Cel pracy

Każda osoba z Twojego zespołu powinien wiedzieć po co pracuje, jaki jest cel Waszej pracy (pisałam o tym w artykule Świadomy cel drogą do sukcesu). Informuj, nowych pracowników i przypominaj tym z większym stażem, o Waszym celu podczas sytuacji konfliktowych, ale również przy osiąganiu sukcesów. Każdy sukces przybliża Cię do celu. Ustalaj działania lub aktywności pracowników zgodne z ich talentami, umożliwiaj rozwój ich kompetencji lub zdobywanie nowych umiejętności.

Komunikacja i relacje

Buduj i dbaj o dobre relacje w zespole. Postaw na szczerą i konkretną komunikację. Jasno określaj oczekiwany efekt pracy. Wspieraj członków zespołu i dopinguj ich do robienia tego samego względem siebie. Zapobiegaj lub rozwiązuj konflikty w ekipie lub sytuacje kryzysowe jak najszybciej. Tak, niestety konflikty zdarzają się nawet w najlepszych zespołach, ale nie ma sytuacji bez wyjścia. Rola lidera w tej sytuacji przypomina rolę mediatora –  starasz się moderować sytuację, tak by nie eskalowała.

– jeśli problem dotyczy jednego lub dwóch osób w zespole, nie mieszaj wszystkich. Porozmawiaj z każdą na osobności, a następnie skonfrontuj je. Przypomnij im po co tu (w pracy) są, podkreśl za co ich cenisz. Pozwól im sobie wszystko wyjaśnić.

– jeśli problem dotyczy całego albo większości zespołu, zorganizuj spotkanie na którym, każdy będzie mógł się wypowiedzieć i przedstawić swój punkt widzenia. Wspólnie opracujcie rozwiązanie danej sytuacji.

W rozwiązywaniu konfliktów nie chodzi o znalezienie winnego i ukaranie go, a o przypomnienie, że wszyscy pracujecie na ten sam cel. Jesteś dorosła(-y) i, tak też powinnaś(-eneś) podchodzić do pracy. Nie musisz się przyjaźnić ani nawet lubić (choć byłoby to wspaniałe ;)) wystarczy, żebyś szanował(-a) i cenił(-a) kompetencje innych  oraz wspólny czas. Zakładam, że żaden współpracownik nie znalazł się w pracy za karę, ani przez przypadek, dlatego szacunek i komunikacja to podstawa. W końcu, macie wspólny cel, do którego uda się dojść tylko zgraną grupą.

Kompetencje w grupie

Podkreślaj mocne strony Twoich współpracowników. Dzięki temu Ci bardziej doświadczeni mogą pomagać mniej doświadczonym, dzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami. Jest to metoda win-win, inaczej mówiąc obie strony zyskują: mniej doświadczeni zyskują wiedzę i umiejętności, a bardziej doświadczeni rozwijają swoje kompetencje zwiększając je m.in. o umiejętności szkoleniowe :).

Ważne jest, by kompetencje w zespole były zróżnicowane. Na skutek tego uzupełniacie się, a to jest największą siłą Twojego zespołu. Może zapewnić rozwój oraz niesamowitą efektywność.

Pozytywna informacja zwrotna

Pracując na stanowisku przełożonego zdarza się korygować błędy  współpracowników, dawać rady, pouczać itd. To jest zupełnie normalne. Kierujesz zespołem i dbasz o jakość i efekt pracy swojego zespołu. Jednak, mimo wszystko, nie zapominaj doceniać zaangażowania jakie wkładają Twoi współpracownicy w codzienną pracę. Docenianie to wspaniały motywator, nie szczędź dobrych słów.

Jeśli nadal zastanawiasz się jak zbudować zespół, przeczytaj moje wnioski.

Obserwuj swoich współpracowników, poznaj ich słabe i mocne strony. Buduj i utrzymuj dobre relacje w zespole. Zapobiegaj konfliktom. Osoby, które masz w zespole, Twoi współpracownicy, znaleźli się tam nieprzypadkowo, to Twój fundament, są najważniejsi. Stwórz im i sobie idealne warunki do pracy. Dbaj o nich, rozmawiaj z nimi i słuchaj ich. Naucz współpracy i stosowania dobrych praktyk.

Pilnuj różnorodności pod względem talentów w zespole. Od początku określaj cel i wartości jakimi będziecie się kierowali dzięki temu stworzysz wspaniały zespół, z którym osiągniesz sukces. Bądź dla nich przykładem, wzorem, bądź szczera(-y) i autentyczna(-y) w tym co robisz. Uwierz mi, że w konsekwencji stworzycie lojalny, zgrany i efektywny zespół. Razem zawalczycie o sukces!

Pobierz premię
Posted in zarządzanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.