jak zbudowac idealny zespol -okiem kierowniczki

Idealny zespół – jak go zbudować ?

Chcesz zbudować idealny zespół?

Zadajesz sobie pytanie jak zbudować zespół, taki idealny, w którym będziecie się wspierać i osiągniecie sukces?

Odpowiedź jest zadziwiająco prosta :). Zbierz grupę przyjaciół i do roboty! Serio. Amerykańscy badacze odkryli, że zespoły, które oparte są na relacjach przyjacielskich pracują bardziej efektywnie i wydajnie. Dlaczego tak się dzieje? Przyjaciele znają swoje słabe i mocne strony i dzięki temu planują działania i prace według swoich kompetencji. Tak więc, jeśli chcesz zbudować zespół idealny, zaprzyjaźnij się z członkami zespołu ;). Pracować w gronie przyjaciół byłoby wspaniale, nieprawdaż?

A wracając do rzeczywistości :),  takie idealne rozwiązania zdarzają nam się niezmiernie rzadko. Co zrobić w wypadku, gdy nie masz aż tyle szczęścia?

Cel pracy

Każdy członek Twojego zespołu musi wiedzieć po co pracuje, jaki jest cel Waszej pracy. Informuj nowych pracowników i przypominaj starszym o Waszym celu podczas sytuacji konfliktowych, ale również po osiągnięciu sukcesu. Każdy sukces przybliża Was do celu. Ustalaj działania lub aktywności pracowników zgodne z ich kompetencjami, umożliwiaj rozwój ich umiejętności.

Komunikacja i relacje

Buduj i dbaj o dobre relacje w zespole. Postaw na szczerą i konkretną komunikację, jasno określaj oczekiwany efekt pracy. Wspieraj członków zespołu i dopinguj ich do robienia tego samego względem siebie.  Zapobiegaj lub rozwiązuj konflikty w ekipie lub sytuacje kryzysowe jak najszybciej (tak, zdarzają się niestety…, ale nie ma sytuacji bez wyjścia). Rola Leadera w tej sytuacji jest trochę, jak rola matki, która rozdziela swoje kłócące się dzieci ;), musisz w niej uczestniczyć i moderować.

– jeśli problem dotyczy jednego lub dwóch osób w zespole, nie mieszaj wszystkich, porozmawiaj z każdą ze stron na osobności, a następnie skonfrontuj je. Przypomnij im po co tu (w pracy) są, podkreśl za co ich cenisz. Pozwól im sobie wszystko wyjaśnić.

– jeśli problem dotyczy całego albo większości zespołu, zorganizuj spotkanie na którym, każdy z członków zespołu będzie mógł się wypowiedzieć.

W rozwiązywaniu konfliktów nie chodzi o znalezienie winnego i ukaranie go, a o przypomnienie, że wszyscy jesteśmy w pracy dla tego samego celu. Jesteśmy dorośli, tak też powinniśmy podchodzić do pracy, nie musimy się przyjaźnić ani nawet lubić (choć byłoby to idealne;)), wystarczy, żebyśmy szanowali i cenili swoje kompetencje oraz nasz wspólny czas. Zakładam, że żadna z osób pracujących w zespole nie znalazła się tam za karę, ani przez przypadek, dlatego powinniśmy się wzajemnie szanować i umieć ze sobą komunikować. W końcu mamy wspólny cel, do którego uda nam się dojść tylko zgraną grupą.

Kompetencje w grupie

Podkreślajmy mocne strony naszych współpracowników, dzięki czemu Ci bardziej doświadczeni mogą pomagać mniej doświadczonym, dzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami. Jest to metoda win-win, inaczej mówiąc obie strony zyskują: mniej doświadczeni zyskują wiedzę i umiejętności, a bardziej doświadczeni rozwijają swoje kompetencje zwiększając je m.in. o umiejętności szkoleniowe :).

Pozytywna informacja zwrotna

Pracując na stanowisku przełożonego zdarza nam się korygować błędy naszych współpracowników, dawać rady, pouczać itd… To zupełnie normalne jeśli kierujemy zespołem, i dbamy o jakość i efekt pracy naszego zespołu. Jednak, mimo wszystko, nie  zapominajmy docenić zaangażowania jakie wkładają nasi współpracownicy w swoją pracę na co dzień. Pamiętajmy, że nam samym miło jest usłyszeć, że coś dobrze wykonałyśmy – nawet jeśli to była zwykła praca, nie szczędźmy więc dobrych słów lub podziękowania dla członków naszego zespołu (nic bardziej nie motywuje, jak świadomość, że nasza praca została doceniona).


Tak, więc wracając do tematu „Jak zbudować zespół ?”

Obserwuj swoich współpracowników, poznaj ich słabe i mocne strony. Buduj i utrzymuj dobre relacje w zespole, zapobiegaj konfliktom! Osoby, które masz w zespole, Twoi współpracownicy, znaleźli się tam nieprzypadkowo, to Twój fundament, oni są najważniejsi. Stwórz im i sobie idealne warunki do pracy. Dbaj o nich (jak matka o swoje dzieci ;)), rozmawiaj z nimi i słuchaj ich. Naucz współpracy i stosowania dobrych praktyk.

Od początku określaj cel i wartości jakimi będziecie się kierowali w ten sposób stworzysz wspaniały zespół, z którym osiągniesz sukces. Bądź dla nich przykładem, wzorem, bądź szczera i autentyczna w tym co robisz, uwierz mi, że w zamian wypracujesz sobie lojalny, zgrany i fajny zespół, po prostu idealny!

Trzymam kciuki za Ciebie. Powodzenia ! 🙂

Ola

Pobierz premię
Posted in kierowanie zespołem.

Zgadzasz się z treścią artykułu? Skomentuj!